Odůvodnění |
Důvodová zpráva pro Zastupitelstvo města
Závěrečný účet a účetní závěrka 2024
ZASTUPITELSTVO MĚSTA projednává na základě: - ustanovení § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů - ustanovení § 43 a § 84, písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích - ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb.
ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA V souladu s § 84, odst. 2., písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a vyhláškou č. 220/2013 Sb. je kompetentním orgánem pro projednání a schválení účetní závěrky a závěrečného účtu územního samosprávného celku zastupitelstvo obce.
Výtah ze z. 128/2000 Sb. o obcích: § 43 Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků. § 84 (1) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce (§ 35 odst. 1). (2) Zastupitelstvu obce je vyhrazeno b) schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a účetní závěrku obce sestavenou k rozvahovému dni, Je tedy třeba rozlišit co je předmětem konkrétního schvalovacího aktu v příslušném orgánu.
1) Výsledek finančního hospodaření = výsledek Rozpočtu = závěrečný účet 2024
V otázce závěrečného účtu se zastupitelstvo vyslovuje ke způsobu využití rozpočtových zdrojů (peněžní prostředky) a způsobu využití majetku města (hospodaření) za dané období (rok). ZM dále hodnotí, jakým způsobem RM splnila závazné ukazatele hospodaření, které ZM stanovilo pro hodnocené rozpočtové období. Schvalovací orgán vyhodnocuje, jaké prostředky město obdrželo, za co a na jaký účel je vynaložilo. ZM v závěrečném účtu hodnotí, zda zdroje města byly v hodnoceném období využívány účelně, efektivně a hospodárně. Jedná se tedy o posouzení hospodaření obce čistě na základě toku peněžních prostředků (příjmy a výdaje). Závěrečná zpráva z přezkoumání hospodaření, která je zpracována podle zákona 420/2004 Sb. slouží schvalujícímu orgánu k ověření, že při provádění celého komplexu rozhodování o příjmech a výdajích peněžních prostředků města a dalších hospodářských operací byly dodrženy příslušné zákony a předpisy, zda obec neutrpěla škodu a zda hospodaření majetkem municipality odpovídá zásadám péče řádného hospodáře.
Podrobná analýza rozpočtového hospodaření města Havlíčkův Brod za období 2024 je provedena v analytické části dokumentu Závěrečný účet 2024.
Základní parametry fiskálního hospodaření města za rok 2024
Rozpočtové příjmy (Kč): Schválený rozpočet (SR) 919,7 mil. Kč Upravený rozpočet (UR) 984,0 mil. Kč Skutečnost (SK) 969,5 mil. Kč Plnění SR 105,4 % Plnění UR 98,5 %
Rozpočtové výdaje (Kč): Schválený rozpočet (SR) 979,7 mil. Kč Upravený rozpočet (UR) 1042,6 mil. Kč Skutečnost (SK) 937,9 mil. Kč Plnění SR 95,7 % Plnění UR 90,0 %
Výsledek (saldo) rozpočtového hospodaření (Kč): Výsledek rozpočtového hospodaření za rok 2024 (SK) = +31,6 mil. Kč (=PŘEBYTEK)
Výsledek finančního hospodaření jednotky=města je vykázán a zveřejněn v CSUIS (státní pokladna) ve formě Výkazu o plnění a čerpání rozpočtu FIN 2-12M.
2) Vyhodnocení závazných ukazatelů hospodaření
Závazné ukazatele hospodaření stanovilo zastupitelstvo města (ZM) usnesením č. 229/23 až 232/23 ze dne 11/12/2023. Závazné ukazatele nebyly v průběhu rozpočtového období 2024 měněny.
Vyhodnocení ukazatelů
Dluhová služba – splátky = 0 Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Cizí zdroje – úvěry a půjčky = 0 Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Saldo rozpočtového hospodaření 2024 Schválený rozpočet (SR) ukládal hospodařit s maximálním záporným saldem hospodaření (deficit) -60,0 mil. Kč (Příjmy (P) ≤ Výdaje (V).
Výsledná hodnota (SK) = +31,6 mil. Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Kumulativní výsledky hospodaření za předcházející období (informativní ukazatel): - Kumulované saldo hospodaření za období 2013-2023 vč. (10 let) +26,3 mil. Kč - Kumulované saldo hospodaření za období 2019-2023 vč. (4 roky) +96,5 mil. Kč Ukazatel kumulovaného salda za období 4 a 10 let naznačuje, že samospráva města dlouhodobě cílí na vyrovnané finanční hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod.
Provozní přebytek hospodaření Ukazatel „provozní přebytek“ zobrazuje potenciál, který může jednotka po plném profinancování běžného provozu vyčlenit na dlouhodobé výdaje = příjmy tř. 1+tř.2+provozní dotace – běžné výdaje Schválený rozpočet ukládal, že ukazatel provozní přebytek nesmí být za hodnocené období nižší než +145 mil. Kč. Výsledná hodnota (SK) = +227,0 mil. Kč; ukazatel = SPLNĚNO Podíl provozního přebytku a běžných příjmů = 25,36 %; ukazatel = SPLNĚNO (v r. 2023 = 23,95%, v r. 2022 = 17%) Trend naznačuje meziroční růst provozního přebytku, což umožňuje samosprávě plánovat v dalších obdobích vyšší objem kapitálových výdajů (investice, tech.zhodnocení, modernizace).
Financování rozpočtu Financování rozpočtového hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod v roce 2024 bylo prováděno jen vlastními finančními prostředky města - ukazatel = SPLNĚNO.
Běžné účty, volné finanční prostředky Zůstatek finanční hotovosti na běžných účtech k 31.12.2024 činil 81 928 342,53 Kč. Běžné účty rozpočtového hospodaření města jsou vedeny v Komerční bance a.s. a České národní bance. Zůstatek finanční hotovosti v pokladnách k 31.12.2024 činil 125 757,04 Kč.
Volné finanční prostředky pro krátkodobé řízení likvidity byly k 31.12.2024 deponovány v J&T BANKA, a.s.: termínovaný vklad JT Banka výp.lhůta 1 měsíc 35 400 000,00 Kč termínovaný vklad JT Banka výp.lhůta 3 měsíce 140 016 000,00 Kč Ve 4. Q. 2024 započalo město pro řízení likvidity na základním běžném účtu využívat produkt Komerční banky a.s. – smart vklad pro lhůtní úročení 14 dnů, 1 měsíc. Na produktu KB smart vklad bylo k 31.12.2024 deponováno 5 000 000 Kč. V následujícím období bude pokračovat zhodnocování volných prostředků stejným způsobem. Pro krátkodobé řízení likvidity a zhodnocování volných prostředků nebyly v r. 2024 využívány nástroje finančního trhu tj. podílové fondy, dluhopisy, směnky.
3) Hospodaření zřizovaných příspěvkových organizací (PO)
RM projednala a schválila účetní závěrky zřizovaných PO 24/3/2025 včetně návrhů na rozdělení zlepšeného HV. Žádná ze zřizovaných PO nevytvořila v hlavní ani doplňkové činnosti ztrátu. Souhrnné informace o hospodaření zřizovaných PO jsou součástí dokumentu Závěrečný účet 2024 – analytická část.
Dokument Závěrečný účet 2024 obsahuje tyto oddíly: - Rozpočet - Rozpočtové příjmy - Rozpočtové výdaje - Financování rozpočtu - Zúčtovací vztahy - Účty a fondy - Transfery - Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č.420/2004 Sb. - Majetek – stavy rozvahy - Přehled hospodaření školských PO - Přehled hospodaření neškolských PO - Přehled hospodaření zájmových PO - Hodnocení plnění Plánu obnovy a rozvoje – opravy a udržování - Hodnocení plnění Plánu obnovy a rozvoje – investice a tech.zhodnocení - Přehled poskytnutých dotací dle Zásad ZM - Přehled poskytnutých grantů - Přehled mimořádných finančních podpor poskytnutých z rozhodnutí ZM - Přehled darů poskytnutých z rozhodnutí RM
4) Účetní závěrka 2024
V rámci procesu projednávání a schvalování účetní závěrky se zastupitelstvo vyslovuje ke stavu majetku, závazků a pohledávek vč. hospodářské výsledku stanovovaného na základě akruálního principu. Akruální princip (nebo také báze, koncept) je jedna ze základních účetních zásad, která říká, že účtování nákladů a výnosů patří do období, se kterým věcně a časově souvisí, aniž by bylo bráno v úvahu, kdy došlo nebo dojde k reálnému pohybu peněz – tj. bez ohledu na to zda už nastaly nebo proběhly rozpočtové příjmy či výdaje vztažené k dané věci. K posouzení úplnosti a obsahu účetní závěrky má schvalující orgán k dispozici výkazy účetní jednotky. Průkaznost účetní závěrky dokládají inventury, kontrolní řád jednotky, vnitřní směrnice a postupy pro organizaci účetnictví, zprávy interního auditu, doporučení výborů ZM atd. Zákonnou povinnost (zákon o účetnictví) ověřit účetní závěrku auditorem města a obce (vybrané účetní jednotky) nemají. Způsob a formální obsah aktu schválení účetní závěrky je upraven vyhláškou č. 220/2013 Sb.. Schvalujícím orgánem je zastupitelstvo města, přičemž tuto kompetenci nelze přenést na jiný orgán.
Hospodářský výsledek (HV) Hospodářský výsledek = porovnání nákladů a výnosů běžného období po zdanění k rozvahovému dni 31.12.2024 činil před zdaněním 156,2 mil. Kč (v r. 2023 = 124,0 mil. Kč, v.r. 2022 = 69,3 mil. Kč, v r. 2021 = 94,8 mil. Kč, v r. 2020 = 93,1 mil. Kč) po zdanění 146,4 mil. Kč (v r. 2023 = 111,0 mil. Kč, v r. 2022 = 61,8 mil. Kč, v r. 2021 = 88,7 mil.Kč, v r. 2020 = 84,3 mil.Kč, v r. 2019 = 103,7 mil. Kč) Hospodářský výsledek jednotky vyjadřuje Výkaz zisku a ztráty (Výsledovka)
Ukazatel hospodářský výsledek zobrazuje rozdíl výnosů (tržeby) a nákladů vztažených věcně a časově k hodnocenému období (náklady). Roční výnosy (úč. třída 6) jednotky město HB byly o 146,4 mil. Kč vyšší než náklady (uč.třída 5). Nákladem běžného období nejsou náklady/výdaje spojené s pořizováním dlouhodobého hmotného či nehmotného majetku (investiční náklady). Pořizovací náklady/výdaje hmotného či nehmotného majetku vstupují do hospodářského výsledku časově rozlišené jako tzv. odpisy. Ukazatel hospodářský výsledek vstupuje jako jedna ze složek do Rozvahy jednotky na straně Pasiv, bilančně vyrovnává stranu Aktiv.
Konečné stavy rozvahových účtů aktiv a pasiv byly ověřeny v rámci procesu řádné inventarizace majetku, závazků a pohledávek k 31/12/2024. Dokumentace o průběhu a výsledcích procesu inventarizace založena na EO MěÚ H. Brod, přezkoumána v rámci procesu přezkoumání hospodaření. V účetní dokladech období následujícího po hodnoceném období (2025) neexistuji k datu schvalování účetní závěrky za rok 2024 žádné účetní záznamy o opravě stavů schvalované účetní závěrky. Zjištěný a ve výkazech uvedený HV nebyl měněn či opravován.
5) Účetní závěrka vs. závěrečný účet
Z rozkladu pojmů závěrečný účet a účetní závěrka vyplývá, že výsledek fiskálního hospodaření (peněžní operace = rozpočet) za hodnocené období nemůže být shodný s hospodářským výsledkem uvedeným na výkazu zisku a ztráty v rámci účetní závěrky.
6) Přezkoumání hospodaření obce
Hospodaření obce za uplynulé období je přezkoumáváno podle z. 420/2004, Sb. Přezkoumání se týká vedle operací s peněžními prostředky celé řady dalších hospodářských rozhodování.
Výtah ze zákona 420/2004 Sb. o přezkoumání hospodaření ÚSC: § 2 Předmět přezkoumání. (1) Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu podle zvláštního právního předpisu, a to: a) plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků, b) finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, c) náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku, d) peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami, e) finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví f) hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv, g) vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám. (2) Předmětem přezkoumání dále je a) nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku, b) nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek, c) zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu, d) stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi, e) ručení za závazky fyzických a právnických osob, f) zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob, g) zřizování věcných břemen k majetku územního celku, h) účetnictví vedené územním celkem. (3) Předmětem přezkoumávání nejsou údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu. § 3 Hlediska přezkoumání Předmět přezkoumání podle § 2 se ověřuje z hlediska a) dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování, b) souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, c) dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, d) věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.
Přezkoumání hospodaření provádí na základě smlouvy společnost Audit Brno spol. s r.o. oprávnění komory auditorů ČR č. 373, IČ 26243708, DIČ CZ26243708.
Předmět, rozsah a hlediska přezkoumání podrobně uvedeny v textu Zprávy, který je součástí dokumentace Závěrečného účtu a Účetní závěrky města Havlíčkův Brod.
7) Přílohy Závěrečný účet 2024
1) Zpráva o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod za rok 2024 - zpracovatel – AUDIT Brno s.r.o.. 2) Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2024 Dokument sestavený v souladu s § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zobrazuje údaje o plnění rozpočtu příjmů a čerpání rozpočtu výdajů, údaje o hospodaření s majetkem, údaje o tvorbě a použití fondů a dalších finančních operacích včetně hodnocení závazných ukazatelů schváleného a upraveného rozpočtu na rok 2024. 3) Statistický výkaz FIN 2-12M o plnění a čerpání rozpočtu územního samosprávného celku za období 01-12/2024
8) Přílohy Účetní závěrka 2024
1) Výkaz Rozvaha 2) Výkaz zisku a ztráty 3) Příloha
9) Legislativní požadavky
Podmínky pro projednání a schválení závěrečného účtu a účetní závěrky územního samosprávného celku:
Návrh Závěrečného účtu města Havlíčkův Brod za rok 2024 (tabulková část) je proveden v souladu s ustanovením zákona 250/2000 Sb. a zveřejněn k návrhům a připomínkám na úřední desce od 14.3.2025 do dne jednání zastupitelstva města (7.4.2025). Zveřejněno musí být i způsobem umožňujícím dálkový přístup po dobu 24 hodin denně (úřední deska). Minimální zákonná lhůta zveřejnění činí 15 dnů – SPLNĚNO.
Průběžná veřejná kontrola a informovaní o fiskálním hospodaření města Havlíčkův Brod, byla nad rámec zákona po celé fiskální období dostupná na webových stránkách města prostřednictvím aplikace klikací rozpočet.
Podklady pro schválení účetní závěrky města Havlíčkův Brod za rok 2024 jsou provedeny v souladu s ustanovením zákona o účetnictví a vyhlášky č. 220/2013 Sb.
Zpracovateli i předkladateli podkladu nejsou známy důvody, pro které by nebylo možné závěrečný účet a účetní závěrku města Havlíčkův Brod za rok 2024 schválit.
10) Stanoviska dotčených odborů- MěÚ, výborů a osadních výborů
Podklady k Závěrečnému účtu a Účetní závěrce 2024 byly 14/03/2025 (tabulková část a zpráva o přezkoumání) předány prostřednictvím emailu administrátorům Finančního a Kontrolního výboru zastupitelstva města.
11) Dopad do rozpočtu města (odhad)
Proces projednání a schválení Závěrečného účtu a Účetní závěrky 2024 nemá přímý dopad do schváleného/upraveného rozpočtu aktuálního období (2025). Vzhledem k fiskálnímu výsledku hospodaření (+31,6) a skutečnosti, že zastupitelstvo města od schválení rozpočtu na rok 2025 učinilo několik rozhodnutí, ze kterých resultují nové rozpočtové výdaje pro období 2025, je v dalším bodě jednání navrhována změna rozpočtu 2025. Tato změna plánuje zvýšit deficit na -100 mil. Kč, přičemž finanční krytí zvýšeného deficitu je zajištěno z vykázaného výsledku hospodaření 2024.
|