Havlíčkův Brod zlepšuje cyklistickou infrastrukturu a propojení s okolními obcemi.

Zobrazeno 10. 7. 2024


Havlíčkův Brod se již více než dva roky zaměřuje na strategické pojetí cyklistické dopravy a snaží se vylepšit stávající cyklistickou infrastrukturu ve městě i přilehlých osadních výborech. V letošním roce dokončí město cyklotrasu z Horního Papšíkova do Okrouhlice a propojí místní části Klanečná a Veselice. Realizuje také stezku pro pěší a cyklisty v úseku jihovýchodního obchvatu, kdy připojí místní část Herlify. V příštím roce je na plánu ještě stezka pro pěší a cyklisty Horní Papšíkov – Perknov a cyklotrasa do Termesiv. Aby byla zajištěná i strategická návaznost vybudovaných cyklotras a cyklostezek, tak město rovněž investuje do Generelu cyklistické dopravy (dále jen GCD).

„Největší prioritou pro nás je, aby byla cyklistická doprava ve městě bezpečná a pohodlná. Město proto pracuje na postupném spojování jednotlivých cyklostezek, které byly často budovány izolovaně, protože na jejich části byly využívány dotační prostředky. Cílem je ale vytvořit propojenou síť cyklistických tras. To je také důvod, proč město investovalo do Generelu cyklistické dopravy. Ten by nám měl mimo jiné posloužit i jako podklad pro komunikaci s příslušnými orgány, zejména pak s Policií ČR stran bezpečnosti,“ uvedl starosta města Havlíčkův Brod, Zbyněk Stejskal.

GCD v Havlíčkově Brodě

Město má aktuálně k dispozici téměř 15 let starý GCD, který ale nezohledňuje stávající dopravní situaci ve městě. Nový GCD z něj nicméně bude vycházet a zohlední rovněž výsledky anketního šetření „Po Brodě na kole“, které v minulých dvou letech sbíralo podněty od cyklistické veřejnosti a poskytlo cenné informace o problémech cyklodopravy ve městě. „Cílem města je vytvořit takové podmínky, aby lidé při cestách do zaměstnání, za nákupy apod. využívali ve větší míře kola na úkor aut. V rámci  dotazníkového šetření  obyvatelé Brodu identifikovali řadu problematických míst, které průjezd města pro cyklisty zbytečně komplikují a znesnadňují. Všechny tyto podněty byly předány zpracovatelům Generelu, aby se pokusili najít vhodná řešení těchto kolizních míst,“ vysvětluje Václav Hlaváč, předseda Výboru pro životní prostředí, který anketní šetření inicioval.

Zatímco Šmolovy a Perknov jsou již s centrem propojeny stezkou pro pěší a cyklisty dávno, tak v letošním roce dojde i na místní části Klanečná a Veselice. Město rovněž dokončuje stezku pro pěší a cyklisty, která přinese propojení s místní částí Herlify. V příštím roce zrealizuje město stezku pro pěší a cyklisty Horní Papšíkov – Perknov a také cyklotrasu do Termesiv.  

„Nyní bychom měli mít tedy cyklostezkami propojenou západní a východní část města s příměstskými oblastmi. Úplné dokončení stavby obchvatu v jihozápadní části města umožní další zklidnění stávající trasy, což bude mít dopad i na úpravu tras pro cyklisty. Tím by mohlo dojít k optimálnímu propojení severní a jižní části města, což je nyní chybějící článek,“ říká Libor Honzárek, místostarosta města Havlíčkův Brod.

Priorita zasíťování cyklotras a cyklostezka podél Sázavy

Generel cyklistických tras se zaměří také na městský mobiliář, jako jsou stojany u vlakového nádraží nebo základních škol. Plánuje se rovněž zavedení systému bikesharingu s pevnými body po celém městě, které budou postupně budovány u důležitých zdrojů a cílů. Jde ale až o poslední fázi projektu a prioritou je nejprve vybudování kvalitních cyklotras. Na základě strategických dohod s okolními obcemi, jako je Světlá nad Sázavou, Ledeč nad Sázavou apod. Havlíčkův Brod také podporuje vybudování tzv. posázavské cyklostezky podél řeky Sázavy.  

„V Havlíčkově Brodě jsme zatím bikesharing nerealizovali z několika pragmatických důvodů. Nejprve jsme si objednali Generel cyklistické dopravy, abychom získali komplexní a odborný pohled na potřeby města v oblasti cyklodopravy. Chceme zajistit, že infrastruktura bude připravena na efektivní a bezpečné využívání právě  sdílených kol. Dále je nutné zohlednit složitou topografii města, která může ovlivnit využitelnost systému. Chceme se také vyhnout problémům s materiálovým smogem a nadměrným počtem kol v ulicích, aby byl bikesharing pro naše občany skutečně přínosný,“ doplňuje Zbyněk Stejskal, starosta města Havlíčkův Brod.

Havlíčkův Brod těmito kroky usiluje o zlepšení kvality života svých obyvatel a podporu udržitelného rozvoje městské mobility.