Občané Havlíčkova Brodu od 1. ledna 2025 přecházejí na nový systém úhrady za likvidaci komunálního odpadu. Základem poplatku je kapacita nádob evidovaných
k nemovitosti. Nový systém přináší spravedlivější podmínky zejména pro ty, kteří zodpovědně odpad třídí. Přibližně polovina domácností však dosud nesplnila ohlašovací povinnost. Město chystá další vlnu edukační kampaně a upozorňuje na termín 30. ledna 2025, do kdy je třeba tuto povinnost splnit.
Od začátku roku 2025 začíná v Havlíčkově Brodě platit nový systém za platbu místního poplatku za odkládání směsného komunálního odpadu. Poplatek se vztahuje na každou nemovitost určenou k bydlení nebo rodinné rekreaci, tedy na byty, rodinné domy či rekreační objekty.
"Cílem této změny je spravedlivější systém, kdy výše poplatku odpovídá reálné produkci odpadu podle velikosti sběrné nádoby. Díky tomu budou zvýhodněni ti, kteří důsledně třídí odpad a tím snižují množství směsného odpadu,“ vysvětluje Zbyněk Stejskal, starosta města Havlíčkův Brod a dodává: „Zároveň chceme občany motivovat k odpovědnému nakládání s odpady, protože problematika likvidace odpadů je celospolečenským problémem. Z tohoto důvodu rok od roku narůstají poplatky za skládkování a zákon obcím rovněž ukládá, že v roce 2030 dojde k úplnému zákazu skládkování. Do té doby jsou všechny obce pod tlakem, aby se na tuto situaci připravily. Já věřím, že my v Havlíčkově Brodě to s občany zvládneme, protože jsme začali tuto situaci řešit včas a přistupujeme k celé problematice opravdu velmi odpovědně, díky čemuž už nyní získáváme ocenění jako je Odpadový Oskar.“
Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, případně společenství vlastníků jednotek, pokud pro dům vzniklo. Výše uvedený poplatek se nevztahuje na nádoby na tříděný odpad, konkrétně plast a papír, jejichž svoz zůstává pro domácnosti zdarma. Lidé z rodinných domů v Havlíčkově Brodě si navíc mohli v rámci projektu „door to door“ vyzvednout i sběrné nádoby pro tříděný odpad zdarma. Toho již využila velká většina z nich. Přesto město avizuje, že k novému poplatku se zatím část z nich ještě nepřihlásila.
„Doposud splnila ohlašovací povinnost k novému poplatku zhruba polovina domácností. Ostatní mají čas nejpozději do 30. ledna 2025. Ohlašovací formulář lze odevzdat osobně na ekonomickém odboru Městského úřadu Havlíčkův Brod nebo zaslat elektronicky prostřednictvím datové schránky. Od letošního roku máme rovněž formulář pro vyplnění on-line na stránkách města,“ vysvětluje místostarostka Marie Rothbauerová.
Přestože se lidé třeba již v minulosti k systému platby registrovali, za svoz odpadu platby řádně platí a mají již na své popelnici QR kód, i tak je nezbytné, aby splnili ohlašovací povinnost podle nového systému. Tato povinnost se vztahuje na všechny vlastníky nemovitostí určených k bydlení nebo rodinné rekreaci.
Město je připraveno občanům s vyplněním formuláře pomoci a poskytuje veškeré potřebné informace. Rovněž je připraveno poskytnout součinnost i bytovým družstvům a SVJ, protože řada z nich bude měnit kontejnerové stání na uzamykatelné a případně bude žádat o více nádob na tříděný odpad.
Nový systém se nevztahuje na podnikatelské subjekty, které mají povinnost uzavřít smlouvu na odvoz odpadu přímo se svozovou společností. Pro firmy tedy zůstávají v platnosti dosavadní smlouvy s Technickými službami Havlíčkův Brod nebo jinými oprávněnými společnostmi.
Ohlašovací povinnost k novému systému za svoz komunálního odpadu lidé naleznou tu: Nový místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci od 1.1.2025: Havlíčkův Brod